UR DAGENS KRÖNIKA TIDSTAFLOR UNDER MEDVERKAN AF FINGAL FINGALSON, A. E. HOLMGREN, FRITZ KROOK, OSCAR LEVERTIN, REINHOLD WINTER M. FL. SVENSKA OCH UTLÄNDSKA FÖRFATTARE UTGIFNA AF ARVID AHNFELT TREDJE ÅRGÅNGEN TREDJE OCH FJERDE HÄFTET --------- STOCKHOLM OSCAR L. LAMMS FÖRLAG. Norrköping 1883. M. W. Wallberg & Comp. Boktryckeri. TREDJE ÅRGÅNGENS INNEHÅLL. Första häftet: o.. Sid. Belletristiska gengångare. En episod ur föreläsningarne om naturalismen af L. Dietrichson......................................1. En fråga för dagen: Klassicitet eller modern bildning: 1. Ett uttalande af Th. H. Huxley, återgifvet för Dagens krönika af Christian Loven.....................................9. 2. De klassiska språken och skolan, af Isidor Flodström 29. Medaljonger och statyetter. Gambetta, af A. Cantor 57. Gammalt och nytt inom literaturen. August Strindberg. En studie af Gustaf af Geijerstam . . 74. Hur går det med de stora frågorna? Af Nestor .... 95. Skall man skratta eller gråta? Några reflexioner med anled- ning af ”komedien” Bertha Malm af J. Rev 111. Andra häftet: ”Nytt vin på gamla flaskor”, af August Strindberg: 1. Lokes smädelser.........................................1. 2. Olika vapen.............................................7. 3. Göken...................................................9. 4. Esplanaden.............................................10. Påfven och konungen af Italien. Af Angelo de Gubernatis (öfvers. från förf:s handskrift af H. Sandström) . . . 12. Medaljonger och statyetter. Två samtida, af A. F. Åkerberg: 1. Louis Blanc.......................................18. 2. Karl Marx............................................. 33. Gammalt och nytt inom literaturen. . 1. I brytningstiden, af Fritz Krook..................39. 2. G. af Geijersstams noveller, bedömda af Oscar Levertin 73. 3. Vår yngste dramaturg. Ett utkast af Gustaf af Geijerstam 80. Ett teaterbref från Chicago af A. Heyne 87. Konstutställningen i Rom. Korrespondens af Alfredo Mazza (öfvers. från förfls handskrift af H. Sandström) ... 93. Tredje och fjerde häftena: Sid. Grefve ' Arvid Posse och. landtmannapartiet. En studie i vår nyaste riksdagshistoria af Fritz Krook.........................1. Intryck och studier i Frankrike sommaren 1883. Af J. Rev .. . • ' 1. Nationalfesten och. "royauténs imposanta emblemer” . 46. 2. En fransk resande i norden för 370 år sedan. Efter ett hittills outgifvet manuskript i Besançon 55. • Gammalt och. nytt inom literaturen. 1. Alexander Kjelland. Några\ anmärkningar med anled- ning af ”Gift” af Oscar Levertin..........................67. 2. Taine, det moderna Frankrikes ästetiker. Några iaktta- gelser af V. Hugo Wickström............................. 77. National fåfänga och fosterlandskärlek. Reflexioner för dagen af Reinhold Winter 97. En norrländsk lifsfråga, med vetenskapligt utlåtande af A. E. Holmgren.....................................................117. Ünionskrisen, en röst från Norge............................,.■..........................169. Luthersjubiléet af A. F. Åkerberg............................194. Högtidstalare vid årets kyrkomöte. Anmärkningar och. betrak- telser af Fingal Fingalson.................................. 209. Dr Stockman—hr Reimers af Hellen Lindgren..................... 226. Tillägg och rättelse. Sid. 64. Att Sverige icke på något sätt nämnes hvarken af konung Hans i det å denna sida anförda brefvet eller för öfrigt af dr Cordier i reseberättelsen, väcker möjligen någon läsares förvåning. Vi böra kanske derför erinra, att Hans var ännu vid ifrågavarande tid titulär konung af Sverige, ehuru hans makt härstädes upphört, och alltså ansågs det förmodligen öfverflödigt att nätona vårt land. Sid. 52 rad. 4 uppifr. står drottningen i st. f. hertiginnan. „ 55 „ 3 „ „ sin „ vår. „ „ Den omtalade skriften ”Otium Hannoveranum” är icke utgifven af Leibnitz, utan af dennes amanuens Feller. Grefve Arvid Posse och Landtmannapartiet En studie i vår nyaste riksdagshistoria af Fritz Krook. Representationsförändringen af år 1865 har rönt det säregna ödet att i sina följder blifva som svårast bedömd just från de håll, der man på sin tid ifrigast arbetade för dess genomförande. Då hette det, att först genom denna ingripande lagstiftningsåtgärd hade “hela Sverige blifvit så- som en man“; nu säger man deremot: var detta icke hellre en revolution än blott en reform? Orsaken till detta vidt olika uppfattningssätt ligger dock troligen helt enkelt deri, att reformens mest, talföre målsmän från början miss- räknade sig på den i fråga satta förändringens hela karak- tär och oundvikliga konseqvenser. . Ja, Kongl. Maj:ts och Rikets Ständers faststälda Riks- dags-Ordning af den 22 juni 1866 betecknar verkligen en fullkomlig revolution i våra svenska samhällsförhållanden. Den har verkligen “hvälft södern upp mot norden“ — dock icke så att förstå,'att den lagt den fordna sjelfskrifvenhetens makt i händerna på dem, som en gång trodde sig kallade att blifva det gamla privilegieväsendets naturlige arftagare. Det blef icke hvarken något penningens eller ämbetsmanna- ståndets envälde. Det blef i stället en absolut bestämmande makt hos representanterne af det fordna fjerde ståndet. Hinc illæ lacrymal Den omhvälfning, som framträdde i och med denna reform — vi kunna ju kalla den så, all den stund den än- dock genomdrefs på fullkomligt oblodig väg — den förde åter fram på första planet det samhällselement, som en Ur dagens Krönika. III. 3—4. 1 gäng bildade kärnan af svenska folket och som äfven fri- boret styrde Sveriges öden, innan ännu lybska krämare och efter dem från söder och öster och vester hopvärfvade krigs- höfvidsmän kommo att med understöd af rent af fiendtliga eller också allt för svaga och ofosterländska regenter skifta landet sig imellan likt ett eröfradt byte. Än en gång ljuder den svenske bondens röst högst på tinget, fast ty värr — och det är en sorglig sanning att säga — förhållandena nu hafva förändrat sig derhän, att äfven bonden finner sig hafva sina särskilda intressen att hålla på och redan från första ögonblicket, trotsande på sin sidas större talrikhet, framhäfver dessa med en ensidig- het, som endast allt för ofta kommer honom att förbise de gemensamma fosterländska intressenas större vigt och be- tydelse. Och så hafva vi de senaste årtiondenas lika frukt- lösa som förbittrade strider om fosterlandsförsvar och grund- skatter fullt färdiga. Det är likväl icke blott en ny maktfördelning, som blir följden af 1865 års representationsförändring. Detta upp- och ned-hvälfvande framkallär äfven ett annat fenomen, som med en den allra vackraste utgångspunkt, om man så vill se saken, i den äldsta ståndsfördelningens historia dock blir till sin omfattning skäligen inskränkt och till sina syf- ten skäligen dunkelt att utreda. Det är den fast öfverra- skande förbindelsen mellan den till makten komna bonde- majoriteten och en till antalet ytterst ringa, men i fråga om handlingskraft och skarpsinne lika öfverlägsen minoritet af det fordna första privilegierade ståndet. Detta i sitt slag egendomliga och, söm sagdt, ’öfverra- skande förbund personifieras från första stunden i sin upp- hofsman, grefve Arvid Posse, oppositionsjunkern från decem- ber-dagarne 1865, sedermera landtmannapartiets ledare och sammanhållande kraft, och slutligen den förste mannen i den första landtmanna-ministèren. I detta förbund mellan tvänne ytterligheter fans imel- lertid icke någon plats för de samhällsklasser, hvilka i åt- 3 skilliga af de äldre representationsförslagen låtit framställa sig såsom särskildt representerande förmögenheten och in- telligensen — ordningen mellan dessa båda är, väl att märka, icke vår, utan har uppfunnits af vissa bland de resp, för- slagsställarne. När dessa samhällsklasser nu mot all beräk- ning funno sig väl mycket trängda tillbaka äfven under den sakernas nya ordning, af hvilken de dock väntat så mycket, väcktes häraf helt naturligt deras svåra förbittring, och så alstrades det nya motståndselementet i den uppblos- sande striden. Det måtte också hafva varit en verkligt bitter miss- räkning för dessa samhällsklasser, då de efter en nära sextio- årig otålig väntan och sedan de ändtligen lyckats få de hindrande formerna sönderbrutna, mötte ett ännu starkare motstånd i sjelfva de faktiska förhållandena. Länge nog hade de suckat under den gamla ordningens i sanning oför- nuftiga tyranni, hvilket t. ex. uteslöt ämbetsmännen såsom sådanä från den allmänna medborgerliga rättigheten att del- taga i lagstiftningsarbetet. Mer än en gång hade de också trott sig stå inför sina önskningars omedelbara förverkli- gande. Hade det icke varit tal om att under vissa förut- sättningar • och till ett visst bestämdt antal gifva ämbets- mannaklassens representanter tillträde till riddarhuset? Och redan vid den riksdag, som grundade vårt nu varande stats- skick, hade det ju varit fråga om att för de dittills orepre- senterade tillskapa ett femte stånd. Detta stötte dock, som bekant och förnuftigt nog, på hinder derför, att uti stånds- fördelningen alltid “legat största delen af anled.ningarne till det missförstånd, det uppehåll och den oordning i ärende- nas gång, ändtligen till de ståndstvister, som så ofta söndrat nationen, skakat samhällsordningens grundyalar och kull- störtat statsförfattningen“, som det allt så sant heter i kon- stitutionsutskottets bekanta memorial af den 24 mars 1810. Sedan dess hade dessa orepresenterade klasser väsent- ligen heller icke hunnit längre, än att de fått representa- tionsrätt inrymd i presterståndet för ett par lärda institutioner, 4 i borgareståndet för ett par dittills orepresenterade kategorier och i bondeståndet för vissa jordegare utom den egentliga odalmannaklassen. Men under hela denna tid af mer än ett halft århundrade hade dock frågan om allmänna val utan stånds- eller klassåtskilnad ständigt stått på dagord- ningen. Hon hade mer eller mindre konseqvent utförd gått igen i alla de mera betydelsefulla förslagen till representa- tionssättets ombildning. Hon möter redan hos 1810 års konstitutionsutskott, hvilket såsom vilkor för valrätten endast satte i fråga betingelserna bofast, oberoende, fullmyndig, och hon kommer till baka i det Richert-Anckarsvärdska förslaget af år 1830 lika väl som i konstitutionsutskottets bekanta förslag af år 1840 och konung Oscar T:s reform- förslag till 1847—48 årens riksdag. Under hela denna långa tid hade man gjort sig stora förväntningar om de allmänna och samfälda valens frukter. Och när så dessa val ändtli- gen blefvo till en verklighet, utföll deras resultat nästari från första stunden rakt emot all förväntan! Detta är förhållanden, som man icke får lemna ur sigte, då man vill söka för sig klargöra anledningen till att motståndet mot landtmannamajoritetens visserligen ensidiga och egoistiska, men dock från en viss historisk ' häfd utgå- ende anspråk kunnat från detta håll blifva så förbittradt som det blef. “Intelligensen“ blef, kuriöst nog, ett parti- namn, och denna intelligens, som kunde sägas vara förher- skande inom den mera betydande delen af pressen och snart fick framstående målsmän inom representationen, hade äf- ven allt ifrån början en kraftig bundsförvandt i det med henne för reformen så ifrigt kämpande penningeväldet. Att det rörliga kapitalets män, som redan så länge med tillhjelp af sina stora materiela resurser öfvat ett oemot- ståndligt inflytande på de flesta af samhällslifvets områden, icke i alla tider skulle kunna lugnt åse, huru ärfda privile- gier i det sociala lifvet reste oöfverstigliga skrankor mellan drim och en annan högre stäld kast, var naturligt nog. Man hade ännu icke hittat på mæcenat-trappan till riddar- o huset, och derför skulle riddarhuset rensas och dess murar jemnas med marken. Också var det hos den förmögna börsverlden agitationen för 1863 års representationsförslag hade sitt allra förnämsta materiela stöd. Det är nu mera en offentlig hemlighet, och var det till och med redan då, att från det hållet kommo de, långt ifrån knapphändigt an- slagna, penningesummor, för hvilka riddarhusfullmakter in- köptes och utfattige adelsmän, som väl eljest aldrig drömt om att få lemna sin undandolda landsortsvrå för att komma till Stockholm och ännu en gång figurera som capita på riddarhuset, sattes i stånd att så oförmodadt infinna sig i hufvudstaden och hastigt nog utlösa polett på sjelfva den märkliga omröstningsdagen. Man skydde från detta håll inga medel, och motstån- darne hafva heller icke sparat några anklagelser. Tvärt om har man ju till och med i memoarer och slika alster, deri de missnöjdes förbittring fritt kunnat gifva sig luft, fått se de svåraste insinuationer framkastas till och med mot sådana personer, hvilka väl eljest på grund af sin upp- höjda samhällsställning bort få vara lemnade alldeles utan- för striden. Det var dessa båda samhällselement, byråkratien och finansen, som, i hopp att dermed äfven som bäst kunna se sina egna intressen till godo, verksammast bidrogo till det slutliga genomförandet af en representationsförändring, hvilken den allmänna meningen i landet redan för länge sedan erkänt vara både önskvärd, och behöflig. Det är samma element, som sedan så energiskt sammanslutit sig till bekämpande af den nya riksdagsmajoritetens ensidiga sträfvanden, och det var slutligen äfven mot koalitionen mellan dessa båda, som samma majoritets ledare redan från första stunden riktade sina skarpaste anfall. Man finner denna negativa sida af grefve Posses poli- tik tydligt nog träda fram redan under det nya riksdags- skickets allra första tider. I kammaren talar han helt öppet om en byråkrati, som, i våra dagar allt mera söker tränga 6 sig fram på de andra samhällsklassernas bekostnad, och i diskussionen utom riksdagen föra hans tillgifna organ samma språk, om ock stundom något mera våldsamt. Sålunda kan man t. ex. i ett par riksdagsbroschyrer från 1867, hvilka på goda skäl antagits vara ett temligen troget uttryck af grefve Posses personliga åsigter, få se vissa karaktäristiska yttranden om “den moderna byråkratiska staten, som framr gått af mesalliansen mellan adertonde århundradets intelli- genta absolutism och revolutionen.“ Det varnades för alli- ansen mellan byråkratien och bourgeoisien, hvilken man såg hota redan deri, att alla landtdomrarne och öfriga med dem likstälda ämbets- och tjenstemän, hvilka hade säte i riks- dagen, föredrogo att sluta sig till det ministeriela partiet framför att gå med den sidan, som skrifvit jordbruksintres- set främst på sin fana. Man gick än längre, man sade öppet och rent ut hvar man ansåg öfvervigten rätteligen böra ligga. Det hette då: att en af samhällets stora naturliga grupper, der den har utsigten att blifva förherskande, frivilligt afstår från att be- gagna sig deraf till förmån för andra, hvilkas intressen icke äro de samma — det är en i hvarje lands parlamentariska historia osedd tilldragelse, ty det är i sig sjelf en onatur- lighet. Och vidare: för fäderneslandet är det af den största betydelse, att den sidan segrar, hvars intressen äro de vig- tigaste och bäst behöfva tillgodoses. Sådan var den nya majoritetens egen uppfattning af sin ställning gent emot den byråkratiskt-plutokratiska koali- tion, i hvilken den såg sin naturliga motståndare. Man kan också beteckna denna koalition såsom tjenstemannaintres- sets förbindelse med stadsmannanäringarne i allmänhet, och kommer då i vissa fall sanningen ännu närmare. Bour- geoisiens förbindelse med byråkratien var något, som man med erfarenheten från andra lands parlamentariska hi- storia på förhand ansåg sig kunna vänta. Man såg en- dast en ytterligare bekräftelse härpå, när, som ofvan nämnts, flertalet âf de för landsbygden anstälde tjenstemännen, i stället för att sluta sig till jordbruksintressets målsmän, valde att förena sig med stadsrepresentanterna. Detta förändrade heller ingenting i det från början gifna krigstillståndet mellan land och stad. Otvifvelaktigt är också att här från första stunden framträder ett afgjordt sådant krigstillstånd, och denna antagonism är icke, som man ofta velat hålla före, mindre stark i sin första uppkomst än sedermera längre fram i sin fortsättning; snarare tvärt om. * • * - * Vi hafva här valt att i omvänd ordning först teckna skaplynnet hos och de egentliga driffjedrarne för de natur- liga grupperingar, hvilka från början bildat det kompakta motståndselementet mot den genom 1865 års representations- förändring skapade riksdagsmajoriteten. Anledningen härtill är, att i allmänhet de, som hittills tagit sig för att skildra de politiska kontroverserna under vårt nya riksdagsskick, helt en- kelt velat förbise, att äfven på den sidan de egna intressena både funnits och varit afgjordt bestämmande för stridsfö- ringen. Ständigt söker man ju framhålla, att landtmanna- majoriteten i sina sträfvanden varit ledd af hänsynen till ■dylika egna intressen; men ingen,'som icke är alldeles för- blindad af partihänsynen åt motsatt håll, kan väl heller förneka, att man ju icke också på andra sidan fullt ut lika mycket kämpat för egen fördel — kämpat mot nödvändig- heten att vid en ändrad skattefördelning nödgas betala sin anpart af ersättningen för de från jordbruket aflyftade sär- skilda onera. Enda skilnaden var, att på sist antydda håll äfven tillkom de svikna förhoppningarnes bittra krydda. Innan vi öfvergå till att tala om den snart uppblos- sande striden mellan de båda skarpt åtskilda elementen'och de realspörsmål, omkring hvilka'denna strid rörde sig, må vi imellertid för ett ögonblick dröja vid den personlighet, hos hvilken motsatsen mellan dem båda klarast tagit sig ut- 8 tryck. Denna personlighet möter oss just i grefve Arvid Posse, i hans alla åtgöranden och uttalanden från den tiden. Grefve Posse var vid tiden för det nya riksdagsskickets genomförande, och är må hända så ännu, ingenting mindre än en den allmänna jemnlikhetens och det stora flertalets man. Mot den af honom redan då anade öfvermakten hos en talrikare representerad jordbruksbefolkning uttalade han sig med största bestämdhet ännu vid början af den stora reformriksdagen, då han såsom ordförande för ridderskapets och adelns helsningsdeputation varnade bondeståndet för öfvergrepp åt detta håll och påminde ståndet om “det myckna, som behöfver lefva både öfver och bredvid det samma.“ Så talade han mot det ensidiga majoritetsförtrycket. Fyra år senare gifver han vid 1869 års riksdag lika öppet till känna huru han då ännu är sinnad för privilegi- erna i vissa fall. Radikal i sin sparsamhet som alltid, hade nu mera aflidne Jöns Pehrsson då väckt förslag om upp- hörande af den till städerna utgående tolagsersättningen. Grefve Posse bekämpade då samma idé, som hans egen finansminister 14 år senare — så underligt kunna vägarne vända sig — skulle uppställa såsom en kardinalpunkt på den Posseska ministèrens program, och han gjorde det bl. a. i följande ordalag: “Den siste värde talaren (motionären sjelf) uttryckte en grundsats, som synes mig ganska vådlig. Han tyckte nämligen, om jag eljest rätt förstod honom, att såsom vilkor för landets fullkomliga lycka vore uppgifvan- det af alla särskilda rättigheter önskningsmålet; svårligen torde dock detta vara hans verkliga mening. Jag tror tvärt om, att inga rättigheter böra på våldsamt sätt upp- häfvas“----------- Detta tyckes tydligt nog vitna för att grefve Posse ingalunda förenade sig med landtmannamajoriteten på grund af dennas demokratiskt mvellerande tendenser. Något sår dant skulle väl svårligen heller på fullt allvar kunnat sättas i fråga. Deremot har-man vid' mer än ett tillfälle sett både grefve Posses gamle motståndare från riksdagsdebatterna 9 och desse motståndares eftersägare i en senare tid insi- nuera, att grefve Posse vid sitt uppträdande i spetsen för landtmannapartiet skulle drifvits endast och allenast af ett simpelt begär att hämnas adelns förlorade rättigheter genom att in absurdum föra ut konseqvenserna af 1865 års reform och dymedelst visa oundvikligheten af all den “ofred och olycka“ han en gång på riddarhuset spådde deraf. Detta har blifvit sagdt, och de, som sagt det, måtte väl sjelfve åt minstone hafva trott derpå. Eljest förfaller det verkligen som ett dåligt skämt, att en i det offentliga lifvets bestyr mognad man skulle vara nog äreförgäten att leka med ett folks väl och ve endast för det simpla nöjet att få hämnas för något, som möjligen skulle kunna hämnas, men bestämdt aldrig göras ogjordt igen. Om de innersta bevekelsegrunderna för grefve Posses handlingssätt vet naturligtvis ingen annan än han sjelf att afgöra, allra minst den, som icke på något sätt stått i per- sonlig beröring med honom. I det fallet är hans eget sam- vete den enda sakkunniga domaren. Dock vill det synas, som om det med afseende härpå skulle vara skäl att äfven egna någon uppmärksamhet åt hans egna ord i frågan. Och dem har han äfven i detta fall uttalat med vanligt eftertryck och i en form, som åtminstone icke tyckes af- sedd att dölja hvad som möjligen för vissa öron kunde ljuda anstötligt i den gjorda sjelfbekännelsen. Visserligen utom riksdagsdebatterna men dock vid ett tillfälle, då han kunde förutse, att hans ord skulle komma att stå för efterverlden, nämligen i meddelandena till sin lefnadsteckning i Svenskt Biografiskt Lexikon, har grefve Posse låtit detta, enligt hvad det vill synas, för honom’till fullo karaktäristiska yttrande om sitt offentliga lif falla. Det lyder der: Jag tillmäter det (hans politiska lif) ingen annan betydelse än den af en episod i striden mellan föråldrade, men icke fullt fallfärdiga institutioner och de nya, som äro framti- dens, äfven om de ännu icke tagit stadgade former; en strid, som jag icke framkallat, men oförskräckt upptagit i det hopp 10 att i någon mån kunna medverka till klarhet och reda, så att man i stridens buller icke glömmer hvad man vill och icke försummar hvad man kan. — Man skall lägga märke till dessa för den djerfve parti- ledaren så utan all gensägelse kännetecknande slutord, hvilka ju i viss mån rent af tyckas proklamera den sjelfmedvetna styrkans rätt. Man bör också lägga märke till denna för grefve Posse lika karaktäristiska passus om det inflytande han trodde sig korad att utöfva på den strid, som han, en- ligt sitt förmenande dertill nödd och tvungen, “oförskräckt upptagit.“ Men man får å andra sidan icke heller förbise, att han uttryckligen frånsäger éig all andel i denna strids uppkomst, under det han samtidigt icke tvekar att inrymma ett visst berättigande åt den stora reform, som grundläde vårt nu gällande representationsskick. Detta senare är, i förbigående sagdt, något, som man endast allt för ofta skyn- dar att förbise vid kritiken af grefve Posses politiska bana, och det ehuru han redan under reformdebatten på riddar- huset förklarade sig både hoppas och tro på en framtid för de allmänna valen utan stånds- eller klassfördelning. • * ' * * Anledningen, hvarför grefve Posse slöt sig till landt- mannamajoriteten, får väl således icke antagas hafva varit någon annan än den, att han såg ett visst berättigande i. att denna majoritets intressen fingo komma till sitt fulla ut- tryck, sedan nu händelsernas utveckling en gång lagt makten i samma majoritets händer. Frågan .om all jords lika be- skattning var icke någon ny uppfinning af honom i syfte att dermed försätta en misshaglig ministèr i trångmål. Vi få tillfälle att längre fram återkomma till den frågans hi- storia, som för öfrigt kan följas till baka ända till omkring medlet af förra århundradet, men vilja endast i förbigående hafva här anmärkt detta såsom bevis på att uppslaget till nya stora reformer redan låg färdigt, sedan vägen för deras 11 genomförande väl en gång blifvit banad i och med repre- sentationsförändringen. Enligt all sannolikhet var • det öfvertygelsen om att dessa reformer nu med nödvändighet måste genomföras lika som ock att det i yrkandet på dem låg ett visst oemotsäg- ligt berättigande, som först köm grefve Posse att öfvertaga ledningen af landtmannapartiet. Hade man sagt a, finge man nu också säga b. Representationsreformen kunde icke vara sitt eget mål, lika litet som det nya representations- sättet finge betraktas blott såsom ett nytt käril, i hvilket man allt framgent kunde hålla på med att gjuta det gamla vinet. Förändringen var icke blott en förändring af for- merna, som dess tillskyndare inom det tredje ståndet i sin fromma enfald förestält sig ; den var ännu mera, och måste på grund af sakens egen natur så blifva, utgångspunkten för en hel genomgripande omdaning af vissa samhällsför- hållanden i deras allmänna utsträckning. Tydligt var imellertid, att vid första försök till en så- dan omdanings genomförande måste en konflikt uppstå med de samhällsklasser, hvilka trott sig allt hädanefter skola komma att sitta såsom beati possidentes. Striden var ound- viklig, och här låter det nog tänka sig, att den högadlige jordegaren upptog den med lika mycket nöje som “oför- skräckthet.“ I kampen mot dessa mera rörliga samhälls- element, hvilka hade så föga, eller rättare alls intet, gemen- samt med. hans slägt- och ståndstraditioner, måste dessa tra- ditioner tydligtvis ställa honom på den besutna allmogens sida mot den icke besutna byråkratien och de med denna för- bundna stadsmannaintressena. Den gamla Pusa-slägtens anor peka ju till baka på ett så rent svenskt odalmannaursprung, att. få ätter i vårt land torde kunna uppvisa det renare. Redan under Sturarnes tid kämpade också Posse-slägtens ätt- lingar i allmogens led, och grefve Arvid Posse är som bek§mt icke den förste med detta namn, som i en senare tid blifvit kallad till första platsen vid konungens rådsbord, när det der gält att besluta om tidsenliga reformer. Sådana tradi- 12 tioner i förening med känslan af egen kraft och förmåga kunna nog tänkas ' såsom gifvande upphofvet till en viss aversion mot hvad man , innerst inne kanske ändock icke betraktade annorlunda än som ett slags “uppkomlingar“. Tillkom således i denna strid, såsom redan antydts, å ena sidan ett plus af grämelse öfver gäckade förhoppningar, så tillkom nog äfven å andra sidan ett kanske lika stort plus af nöje öfver att veta sig kunna segerrikt göra mot- stånd mot anspråk på makten, hvilkas giltighet man för ingen del var hågad att erkänna. Sist antydda omständighet kunde dock naturligtvis al- drig komma att utgöra hufvudsaken för en man med grefve Posses allvarliga karaktär. Reformarbetet var deremot något, som han icke under några omständigheter ville se uppskju- tet. Han synes också mycket förvånad, när den då varande regeringen icke genast funnits färdig att gripa sig an der- mecl. Knapt hafva mer än två månader af den första riksdagen under den nya ordningen hunnit gå till ända, så klagar han öfver att han “hos regeringen med ledsnad sett en tendens att i allmänhet lemna initiativet obegagnadt“, detta initiativ, som regeringen måste behålla oförkränkt i sin hand, “så vida det konstitutionela samhällsskicket skall till landets lycka och gagn utvecklas.“ Under décharge- debatten vid närmast derpå följande årets riksdag framträ- der denna otålighet ännu starkare. Då säger grefve Posse sig icke veta, om han bör högt akta regeringen, eller han bör det icke, “om regeringen eger den kraft, som vågar taga initiativet i sin hand, och den beslutsamhet, utan hvil- ken hvarje famlande efter tidsenlig. utveckling stannar vid halfmesyrer; om den vill och förmår att med stadig arm leda det nya statsskicket i de rätta spåren, eller den tror, att sjelfva reformen är målet och att sedan den är genom- förd, kan allt i öfrigt gå sin gamla gång; om den med klok omtanke vidtagit förberedande åtgärder för lösning af de stora frågor, som stå på dagordningen: ämbetsverkens om- organisation, den privilegierade jordens aflösning, rättegångs- 13 > väsendets kredit (?) och kommunallagstiftningens ordnande, eller om den inskränker sig till att afvakta och expediera riks- dagens beslut i dessa och andra stora och för landet vig- tiga frågor.“ För vanliga ögon vill det dock synas, som om den då varande ministären De Geer svårligen skulle kunnat, äfven om den än aldrig så gerna velat, genast möta den nya riksdagen med ett nytt fullfärdigt reformprogram. Kanske kändes det också i luften för dem, som voro i tillfälle att mera intimt blicka in i kombinationerna, att några refor- mer icke alls voro att vänta ens under den närmast kom- mande tiden. Det kunde ju tänkas, att regeringen till en bör- jan ville i lugn njuta den stora segerns sötma, i tanke att lan- det väl kunde behöfva att återhämta sig ifrån den nyss slutade årslånga spänningen. På åtskilliga håll ansåg man kanske också redan då, att, som den då varande ministärens förste man flere år senare en gång med vemod uttryckte sig, nya förhållanden kräfde nya män. I hvarje fall tyckes grefve Posse dock för sin del redan från första stunden varit på det klara med att något genast borde göras, och beredd att handla derefter. Vid valen till den nya riksdagen 1866 nämndes grefve Posse, den fordne ordföranden i statsutskottet, af tidningarne i sitt län såsom en passande kandidat till första kammaren. Men det var icke der han ansåg sin plats vara. I god tid före landstingets sammanträdande var han också redan vald till ledamot af andra kammaren för Herrestads och Ljunits härad. I denna trakt utöfvade grefve Posse ett stort inflytande så- som dels égaré och dels administrator af åtskilliga gods, och detta inflytande gjordes också på det mest eftertryck- liga sätt gällande för hans val, hvarom man på den tiden hade mycket att tala der i orten. Valet var den gången ingalunda så enhälligt, som det sedan blef, i det näm- ligen den af de oberoende bönderna såsom motkandidat uppstälde kyrkovärden Hans Rasmusson i Mossby lyckades 14 att för sig samla åtminstone hälften af hela det röstantal som tillföll grefve Posse, eller 8 röster mot 16. ■ Grefve Posse blef imellertid vald och hade således genast lyckats att bereda sig en plats i vårt nya underhus, om hvilket det i sjelfva motiverna till den nya riksdagsord- ningen ju hade blifvit sagdt, att det skulle “alltid blifva ett uttryck af den rådande opinionen.“ Här dröjde han heller icke att tydligt markera sin ställning, och det på ett dub- belt sätt till och med. Den vigtigaste frågan vid riksdagens början gälde na- turligtvis utskottstillsättningarne. Allmänt kändt är, huru de tre norrlands-representanterne Nils Larson i Tullus, Staaff och Murén sökte för andra kammafens vidkommande leda dessa i en för regeringen så behaglig riktning som möj- ligt. Häremot opponerade sig på det bekanta mötet å Hotel Suède i främsta rummet grefve Posse och med honom äfven den då varande stockholms-representanten frih. Johan Lil- jencrantz. Grefve Posses uppmärksamhet tyckes företrädes- vis hafva varit riktad på statsutskottet, “så att detta skulle komma att bestå af icke uteslutande sådane män, hvilka till följd af sitt förtroende för regeringen kände sig manade att blindt votera alla anslag hon kunde begära.“ Detta blef nu utgångspunkten för den första partibild- ningen under grefve Posses auspicier, då han till öfverlägg- ning om valen hos sig församlade ett 40-tal ledamöter af kammaren. Bland dessa saknades då ännu flere af de lands- bygdens representanter, hvilka sedan skulle fäkta under grefve Posses ledning. Åtskilliga äfven sedermera bemärkta namn funnos der dock, såsom hrr Gari Ifvarsson, Key, Ola Jönsson i Kungshult, Per Nilsson.i Espö, Jan Andersson i Jönvik och Liss Olof Larsson. Detta var landtmannaparti- ets första rena ursprung och kärna, hvartill vid dessa sam- manträden äfven kommo åtskilliga andra kända namn, så- som hrr Indebetou, Kallstenius, De Maré och friherre von Schulzenheim. Denna partikombinations uppgifna* närmaste syftemål 15 var, som redan antydts, att vid valen till de ständiga utskot- ten försöka kasta en eftertänksamhetens kylande duschstråle öfver Suède-partiets ministeriela förtjusningsfeber. Hvad som derefter kunde komma, anade möjligen en och annan bland den nya grupperingens män. Allt talar för, att grefve Posse redan då var fullt medveten derom, ehuru icke ens han då väl ännu hvarken visste eller ännu mindre önskade, att den nya oppositionen i sina positiva initiativ skulle sträcka sig så långt, som den sedan gjorde. Partiet var jemförelsevis fåtaligt i sitt ursprung, och första anloppet lyckades derför heller icke på långt när så, som man skulle önskat. Dock uteblef framgången heller icke alldeles. Den lilla gruppen kunde nämligen redan vid denna riksdag glädja sig åt att få se sig representerad af ett par bland sina förnämsta koryféer så väl i stats- som banko- utskottet. Sin första egentliga seger vann dock den nya gruppe- ringen redan några få dagar senare, då kammaren beslöt att tillsätta ett särskildt utskott för beredning af hr Hessles motion angående åtgärder till afhjelpande af det finansiela betryck, som vid denna tid ansågs vara rådande bland lan- dets jordbrukare. Ytterligare några dagar senare befästes denna framgång ännu mera vid valet till ledamöter i samma särskilda utskott. Der insattes nämligen uteslutande grefve Posses män från hr Key, som gick in med 166 röster (mo- tionären sjelf stod främst med 167 röster), och till frih. von Schulzenheim, som erhöll 95 röster. Men det mot den gamla borgareståndsliberalismen — ”gammalliberalismen”, som den strax derefter skulle kallas — riktade utskottsförslaget var dock icke det enda sätt, hvarpå grefve Posse i denna det nya statsskickets första timme hade sig angeläget att visa verlden, huru han nu uppfattade ställningen. Genast vid riksdagens början hade han nämligen väckt sin bekanta motion med begäran om utredning rörande 24 småstäders förläggande under lands- rätt. Det var ett helt annat sätt för städernas förenande 16 till gemensamma valdistrikt med landsbygden än det, som vissa bland reformifrarne i det fordna borgareståndet drömt sig, då de, såsom hr A. W. Björck sedan en gång i offent- ligt tryck sjelf omtalat, före det sista representationsförsla- gets definitiva framläggande närde den förhoppningen, att städerna under den nya ordningen skulle blifva ett slags le- dande valcentra för den kringliggande landsbygden. Här var det deremot landsbygden, som skulle i sig upptaga mer än fjerdedelen af alla Sveriges städer. Imellertid må man väl fråga sig, huruvida grefve Posse sjelf någonsin hyste ens den ringaste förhoppning om fram- gång för sitt förslag, eller huru vida icke det hela endast var -ämnadt såsom en demonstration, i så fall visserligen en ytterst hotande sådan. Af det tryckta protokollet finner man nämligen, att förslagsställaren sjelf icke ens var närva- rande i kammaren, då hans motion der föredrogs till remiss och då den egentliga debatten derom egde rum. När motio- nen sedermera återkom från det tillfälliga utskottet med ett ytterst knapphändigt afstyrkande, tog visserligen grefve Posse' pligtskyldigast till orda för den samma, men det anförande, han dervid hade, är sedermera — bortjusteradt ur proto- kollet. Rådfrågar man de samtida tidningsreferaten, finner man imellertid, att detta anförande icke innehållit något egentligen på sak gående, utan endast några ytterst mo- desta gensägelser mot motståndarnes uttolkningar af motio- nens syftning samt en del nya försäkringar om, att det endast varit i de omhandlade städernas eget ekonomiska intresse förslaget framkommit. Dagen innan denna på sitt sätt märkliga motion fördes till grafven af andra kammarens likgiltiga tystnad, hade imellertid den nya politiken definitivt konsoliderat sig. Detta skedde söndagen den 10 mars 1867 på ett under hr Emil Keys presidium i De la Groix:s salong hållet möte, der Landt- mannapartiet förklarade sig bildadt och antog det af mötets ordförande förslagsvis uppsatta programet. Hvad detta inne- höll har allt för ofta blifvit upprepadt, för att det här skulle 17 behöfva vidlyftigare anföras. • Vi påminna således endast om, att tonen deri var allt utom agressiv eller mot stadsmanna- intressena direkt hotande. Utom det allmänna yrkandet på större sparsamhet i alla förvaltningens grenar framhölls nämligen såsom jordbruksintressets särskilda önskningsmål ■endast “en mera rättvis och jemn fördelning alla samhälls- klasser emellan af beskattningen“ samt skjuts- och vägunder- hållningsbesvärets ordnande på ett för jordbruket mindre tryckande sätt än det närvarande. Egendomligt är att nu efterse det sätt, hvarpå denna den första och största partibildning under det nya riksdags- skicket vid sin uppkomst bedömdes i ylen offentliga diskus- sionen. Hvem skulle väl nu t. ex. kunna föreställa sig, att landtmannapartiets förste och mest prononcerade föresprå- kare inom den svenska pressen den tiden voro — “Väkta- ren“ och “Nya Dagligt Allehanda“? Så var likväl bokstaf- ligen förhållandet, under det att de tidningar, hvilka seder- mera följt partiet i “tykt och tyndt“ till och med långt utöfver det sjelfständiga resonnementets gränser, då intogo antingen en afvaktande eller också en rent af fiendtlig håll- ning gent imot partiet. Det förra var t. ex. vid denna tid för- hållandet med “Dagens Nyheter“, det senare med “Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning“. Hr Hedlund kämpade då ■ännu med lif och lust bland de ultra ministeriela, “de glade“, som hr L. J. Hierta under en jernvägsdebatt fann på ■att kalla dem. “Nya Dagligt Allehanda“ och “Väktaren“ kallade dem “kosmopoliter“ till åtskilnad från landtmanna- partiets medlemmar, hvilka betecknades såsom “de natio- nele“, “de sant liberale“ till skilnad från de förre, “de flacka liberalisterne“. Det var “Nya Dagligt Allehandas“ protek- tionistiska intresse för den inhemska produktionen, som kom tidningen att från början intaga denna helt vänskapliga .ställning till ett parti, hvars alla medlemmar, utom grefve Posse sjelf och möjligen en eller annan dertill, veterligen då som ännu i dag voro afgjorda anhängare af protektio- Ur dagens Krönika. III. 3—4. 2 18 . ' nismen, om man än icke ansåg tidpunkten rätt lämplig för att öppet uttala denna åsigt i ett offentligt program. • • A andra sidan var det egentligen “Aftonbladet“, som från början med den bestämdaste ovilja uttalade sig mot det nya partiet,hvars bildande tillskrefs “en eller annan ärelysten persons tanke på att genom en blandning af mycket olika- elementer skapa ett parti, som skulle gå och gälla för att vara en venster, men som skulle kunna begagnas för reaktio- nära ändamål“. I fortsättningen tillfogades sedan med en högst maliciös hänsyftning på grefve Posses person något om huru “den skånska adeln har på mycket nära håll sett, med hvilken slughet den politiska reaktionen i Danmark förstått att för sina syften begagna “bondevännernes parti“. — “Det är också en skånsk godsegare, grefve A. Posse, som är huf- vudet för och själen uti den besynnerliga fusion o. s. v.“ heter det så till slut med en tydlig hänvisning till det ofo- sterländska lokalintresse, hvilket här skulle framställas såsom den egentligen drifvande kraften. v Den missuppfattning, hvartill “Aftonbladet“ här gjorde sig skyldigt vid bedömandet af den ställning, landtmanna- partiet och grefve Posse intagit till den svenska jordbruks- näringen och dess oprivilegierade idkare, har som bekant äfven allt sedermera endast allt för ofta gått igen och med en viss fördel framhäfts från deras motståndares sida. Den har dock enligt vår ringa åsigt icke derför under tidernas lopp förlorat något af sin ursprungliga orimlighet. Ser man rätt. på saken, kan det nämligen här icke finnas anledning att tala om något .specifikt skånskt intresse mera än om hvilket som helst annat landskapsintresse. Det är nog en sanning, att sådana lokalintressen mer än en gång stuckit upp huf- vudet just i en det väntade afgörandets stund, och då vä- sentligen bidragit till att omöjliggöra den slutliga lösningen, sådan som partiet i dess helhet eftertraktat den, men hvad den saken vidkommer, torde nog partiets olika fördelningar litet hvar hafva sin andel af skulden att bära på. Huru vida skåningarne i detta afseende verkligen fält utslaget 19 mer än en enda gång, nämligen år 1877, då de ur dettstora helas sammanhang lösryckta “partiela“ reformerna bragtes på fall, torde väl blifva svårt att påstå. Ansvaret härför kan imellertid i alla deras ögon, som verkligen vilja en någorlunda tillfredsställande lösning af de sväfvande “stora frågorna“, icke falla tyngre på de den gången skyldige, än hvad det t. ex. måste falla på de Dala-, Bohusläns- m. fl. representanter, hvilka vid detta års riksdag voro med om att göra de nu senast af regeringen framlagda lösnings- förslagen omöjliga. Hvad särskildt grefve Posse personligen vidkommer, torde det också vara att observera för alla dem, hvilka så gerna i hans sätt att gå till väga vilja se några förstuckna junkerplaner, att han på intet sätt behöfver misstänkas för några skånska — hvilket väl här skall vara liktydigt med danska — junkerintressen. Hans slägttraditioner äro näm- ligen vida mindre, utländskt feodala än de fleste andre nu lefvande svenske adelsmäns, och det är först i en senare tid den gren af slägten han tillhör blifvit bofast i den for- dom danska provinsen Skåne. Dess besittning af jordagods hafva der heller aldrig varit sådana, att de bort kunna fresta till några vidt gående “godsegare“-planer à la Estrup. Detta för att visa huru föga befogenhet det talet egent- ligen har, med hvilket man på vissa håll allt som oftast sökt ur rent lokal synpunkt göra en vigtig strömning i vårt politiska lif misstänkt för större delen af Sveriges öfrige innebyggare. Detta sätt att mer eller mindre öppet för- vanska de faktiska förhållandena har för öfrigt äfven i an- dra afseenden varit på ett egendomligt sätt utmärkande för den strid, som under de två senaste decennierna förts mot landtmannapartiet. Vi hysa ingalunda någon blind beun- dran för vare sig grefve- Posse eller landtmannapartiet; ej heller förbise vi det mången gång hänsynslösa i deras upp- trädande, hvilket redan straffat sig sjelft, men derför är det dock icke nödvändigt att öfverdrifva skulden, der den möj- ligen till en viss grad finnes, lika som det väl heller icke 20 är så alldeles rätt att kasta hela denna skuld uteslutande på den ena parten med systematiskt öfverskylande af de missgrepp, som kunnat blifva begångna äfven å den andra sidan. ■ Landtmannapartiets historia sammanfaller, som bekant, nästan från sin första början väsentligen med historien om de inom den nya representationen, hittills ty värr framgångs- löst, utkämpade striderna om försvars- och grundskattefrå- gorna. Dock torde man icke, när en gång det nya stats- skickets politiska historia skall fördomsfritt och med allvar skrifvas, böra glömma att bland de förtjenster, man möjli- gen kan vilja tillräkna partiet, äfven och'i första rummet nämna dess oaflåtliga sträfvan till sparsamhet med statens medel. Detta sträfvande, som snart äfven fick sitt tydliga uttryck i en punkt af partiets program, var från början den egentliga lösen för dess uppkomst och sammanhållning. Sant är väl, att detta sparsamhetsnit sedermera stundom kunnat på ett mindre välbetänkt sätt skjuta öfver målet, lika som att det jemväl vid mer än ett tillfälle stält de båda statsmakterna i en ställning till hvar andra, som snarare tycktes likna två kämpande motståndares än två till samma gemensamma mål efter bästa öfvertygelse sträfvande för- bundnes. Men detta är nu något, som torde vara oskilj- aktigt från allt parlamentariskt lif, och endast sällan inträffar det väl, att en ministère, såsom förhållandet var med den italienska under Lanza 1873, finner sig föranlåten att afgå, derför att folkrepresentationen beviljat större anslag, än hvad regeringen begärt. Såsom en verklig förtjenst hos landtmannapartiet måste det imellertid räknas, att detta parti hade betänksamhet nog att alvarligt häfda sparsam- hetsssystemets berättigande vid en tidpunkt, då partiets det samma till antalet vida öfverlägsne motståndare under in- trycket af en tillfällig förtjusningsfeber glömde sparsamheten och, hvad än värre var, glömde de mer än brydsamma ekonomiska svårigheter, mot hvilka landet i dess helhet och dess alla produktionsgrenar i synnerhet just då hade att kämpa. En annan för landtmannapartiet lika hedrande omstän- dighet har man äfven att beakta i det sätt, hvarpå partiet särskildt i grefve Posses person från sin första uppkomst sökte göra en sanning af grundlagens ord om svenska fol- kets urgamla rätt att sig beskatta och denna rätts utöfvande af riksdagen allena. I detta afseende torde man endast behöfva påminna om grefve Posses energiska uppträdande vid ett par olika tillfällen, då denna fråga särskildt kom på tal. Så t. ex. efter afgörandet vid 1868 års riksdag af frå- gan om de till handels- och sjöfartsfonden utgående årliga anslagens indragande, hvarom den då varande justitie-stats- ministern fälde det märkliga yttrandet, att han icke ville inlåta sig i någon undersökning eller något bestridande af riksdagens grundlagsenliga rätt att utan k. m:ts medgifvande indraga ett ordinarie anslag. På ett lika lojalt sätt yttrade sig frih. De Geer äfven, i förbigående sagdt, vid ett annat tillfälle om riksdagens rätt öfver de ordinarie anslagen. Detta hände, då något år senare fråga blifvit väckt om nedsättning af nära en half million i anslaget till arméns vapenöfningar. Äfvén då uppträdde grefve Posse till för- svar för riksdagens rätt öfver dessa anslag, och i strid mot två sina kolleger, cheferna för landtförsvars- och finans- departementen, förklarade frih. De Geer öppet, att han icke tilltrodde sig med lagen i hand kunna bevisa, att riksdagen icke egde rätt att indraga ett anslag endast derför, att det blifvit uppfördt å ordinarie stat. Han nöjde sig derför också med att i detta fall hänvisa till den konstitutionela andan. Med afseende på handels- och sjöfartsfonden gick han imel- lertid till väga på. ett annat sätt och gjorde saken till en kabinettsfråga och lyckades dermed att för den gången få det ordinarie anslagets okränkbarhet häfdad med en majo- ritet af 105 röster mot 65. Grefve Posse hade dock saken 22 i minne till den några dagar derefter hållna décharge-de- batten och protesterade då mot den uppfattning, som legat till grund för beslutet. På samma sätt då året förut frågan var före om markegångsnämndernas utseende af landstingen allena. Det var då grefve Posse betecknade denna sjelf- beskattningsrätt såsom hafvande under sekler upprätthållit “folkets sjelfständighet vid sidan af den första statsmakten och under ständigt fortgående kamp mot det påträngande ämbetsmannaväldet; den är — tilläde han då om denna rätt — vår i ordets egentligaste mening dyrbaraste rättig- het, från hvilken jag icke vill afpruta det allra ringaste“. • Det var också feamma hänsyn till “vår i ordets egent- ligaste mening dyrbaraste rättighet“, som längre fram skulle uppkalla den så lidelsefullt debatterade frågan om kommers- kollegii indragning och gifva uppslaget till “ den konstitutio- nela konflikten“ par préférence, som detta tvisteämne mel- lan regering och riksdag ju på den tiden skulle kallas. Det var dock kanske eljest, särskildt i sina senare facer, något än mera -än en blott konstitutionel konflikt. Det var det häfti- gaste öppna slag, som väl hittills inom den nya representa- tionen utkämpats mellan det der så mäktiga jordbruksin- tresset och det byråkratiska intresse, som en gång drömt sig att der blifva ännu mäktigare, ja möjligen allena sty- rande. ' Frågan om kommerskollegii indragning hade under den första kammarriksdagen bragts på tal såsom en ren organisationsfråga genom en motion af frih. J. von Schul- zenheim, således från ett landtmannapartiet mycket, nära liggande håll. Det gälde då endast att spara utgifterna för ett ämbetsverk, hvilket kunnat betraktas såsom en integre- rande länk i ett “allestädes närvarande regerande“, så länge det ännu ansågs nödigt, att staten, med ett småaktigt regle- menterande, ingrep i samhällslifvets alla sferer och ej blott drog till sig och beherskade all offentlig verksamhet, utan ock med ett för vår tids åsigter olidligt förmyndarskap ut- stakade äfven den enskilda verksamhetens riktning och om- 23 fång“. Man ansåg imellertid nu, lika som det redan varit på tal vid något tillfälle under de senaste ståndsriksdagarné, att de detta ämbetsverk åliggande ärenden gerna kunde ut- rättas omedelbart inom vederbörande stats-departement och att kollegium derför kunde lika väl ombildas till en under detta lydande byrå. Det var denna i sig sjelf ej så synnerligt betydande administrationsfråga, hvilken kom att föranleda den landt- mannapartistiska oppositionens kanske lidelsefullaste strid mot regeringen, efter det denna senare genom sina försök att eludera riksdagens uteslutande bestämmanderätt i an- slagsfrågor fört henne in på det rent konstitutionela gebitet. Att striden fick denna skärpa, finner också helt naturligt sin särskilda förklaringsgrund deri, att landtmannapartiet och dess förste man här mötte öga mot öga med den mest ensidigt byråkratiska ministère vi efter det nya representa- tionssättets genomförande någonsin haft i vårt land. . Stri- derna mellan grefve Posse och den då varande civilmini- stern Bergström utgöra lika som det stora hufvudslaget i denna än fördolda, än öppna antagonism mellan den be- sutna, jordegande delen af vårt folk och den mindre fasta, men desto mera fordringsfulla byråkratien, hvarom vi förut talat. När derför den tidens svenske Cicero tilljungade sin motståndare, den högaristokratiske partiledaren, detta på sin tid så sensatioilsväckande qzio usque tandem !, då satte hr Bergström i vår politiska utvecklings historia ett varsel- märke, som helt visst en gång skall leda kommande gene- rationers tanke till baka äfven på honom sjelf och hans ställning under hela denna tidrymd, och det kanske på ett helt annat sätt, än hvad han den gången kunde tänka sig. Huru regeringen kringgick kommerskollegii-frågan ge- nom att mot riksdagens uttalade vilja uppföra lönen till utanordnande men endast på förordnande tillsätta den om- tvistade presidentbefattningen, är allmänt bekant. Intressant skulle det hafva varit att få se, huru grefve Posse tänkt sig ställa med detta sitt gamla bête noire, derest han kommit 24 att stanna något längre vid makten och fått tid på sig att vidtaga de mera genomgripande förändringar i våra admi- nistrativa förhållanden, hvilkas nödvändighet han såsom ledare af oppositionen, så ofta och så eftertryckligt fram- höll. Som bekant är det dock icke ur den synpunkten den här relaterade kontroversen i allmänhet brukar skildras. Imellertid talar den i hvarje fall lika väl som mycket annat i samma riktning tydligt nog om den stora vigt grefve Posse och landtmannapartiet ansågo sig böra fästa vid att icke “kronans prerogativ“ finge göra intrång på hvad som ur deras synpunkt var folkrepresentationens grundlagsenliga rätt. Och detta torde väl, som redan påpekats, äfven vara skäl att taga i betraktande, om icke för annat, så åtminstone för att icke alltid behöfva ensidigt åberopa endast de säm- sta bevekelsegrunderna för ett handlingssätt, som äfven torde haft andra och bättre. * * Försvars- och grundskattefrågornas upptagande på dag- ordningen omedelbart efter det nya statsskickets tillkomst föranleddes icke direkt genom någon landtmannapartiets åtgärd. Att dessa frågors lösning på ett för jordbruksin- tresset tillfredsställande sätt imellertid i hvarje fall förr eller senare nödvändigtvis skulle kommit att stå som partiets stora må^ faller af sig sjelft. Nu blef det likväl icke så,, åtminstone icke från första början. Försvarsfrågan hade som bekant blifvit väckt till lif af regeringen sjelf och redan varit föremål för den sista ståndsriksdagens profiling. Skatte- frågan, vida äldre till sina anor, understäldes den nya re- presentationen vid dess första sammanträdande genom en hel svärm. af enskilda motioner, bland hvilka långt ifrån flertalet utgingo från landtmannapartiets då varande med- lemmar. Detta kunde också desto mindre vara fallet, som partiet ju icke ens hade slutit sig till sammans, innan den ordinarie motionstiden redan var till ända lupen. I allmänhet är det något, som man nu mera gerna vill alldeles förbise, att den nu så svårt dömda skattefrågan, långt ifrån att vara något foster af det nya landtmanna- partiet, in emot ett helt århundrade före detta partis upp- komst varit före och debatterats inom svenska riksdagen. På samma sätt visar man sig också mycket angelägen att alldeles förtiga, hurusom denna fråga redan vid mer än ett tillfälle rönt ett det bestämdaste erkännande och det äfven inom de klasser af representationen, der man nu som ifri- gast motarbetar hennes lösning. Det vigtiga spörsmål, om hvilket de försigtiga orden “en mera rättvis och jemn fördelning alla samhällsklasser emellan af beskattningen“ förmodligen voro ämnade att på- minna i landtmannapartiets program, hade redan vid partiets första uppkomst mycket gamla anor. Frågan om en för- enkling af beskattningsväsendet till vinnande af större jemn- likhet de olika samhällsklasserna emellan väcktes nämligen från de oprivilegierade jordbrukarnes sida redan på 1760- talet. Att den icke kunde finna sin lösning hvarken under det i motsatt riktning intresserade adelsväldets tid eller under Gustaf III, hvars af hvarjehanda andra omsorger strängt anlitade krafter naturligtvis icke kunde räcka till för att afhjelpa öfverklagade missförhållanden bland den endast “hedervärda“ delen af hans folk, det är visst nog. Lika visst är imellertid, att känslan af dessa missförhållan- den snarare ökades än minskades under denne konungs tid och under de förödande krig, med hvilka han och hans närmaste efterträdare spolierade en väsentlig del af fäder- neslandets ekonomiska välstånd. Så länge faran hotade och fosterjordens frihet kräfde alla offer, som kunde utta- gas, funno dock de hårdast pröfvade sig i sitt öde. Då var det 'ej rådligt att spilla tiden med onyttiga klagomål, till hvilka ändock ingen skulle ansett sig förbunden att lyssna. ■ I samma mån som de utkräfda offren blifvit allt större, hade imellertid också känslan af deras obillighet allt mera ökats och stadgat sig. Knapt har heller den ödesdigra katastrofen inträdt och landet åter med freden vunnit and- 26 rum till att sysselsätta sig med sina inre angelägenheter, innan de gamla klagomålen åter låta höra sig, nu i en än bestämdare form affattade. När pånyttfödelsearbetet börjar och grunden till det nya statsskicket skall läggas, drista sig också de “hedervärde“ att framkomma med en ödmjuk hemställan om en något mindre ensidig fördelning af skatte- bördorna. De begära inga friheter för sig sjelfve, ty de tro, att fosterlandet behöfver dem, men de tro också, att fosterlandet lika väl behöfver de dittills befriade klassernas bidrag, och det är om dessas utgörande de tillåta sig att väcka förslag. . ■ När man nu i bondeståndets protokoll från den tiden genomgår de i denna fråga fälda yttrandena, måste man ovilkorligen frapperas af den i all sin enkelhet dock så bestämda form, hvari de framställas. Man märker genast, att det är en länge begrundad öfvertygelse, som här kommer till orda, och att de, som frambära denna öfvertygelse, äro allt för lifligt medvetne om dess berättigande, för att de skulle anse sig behöfva försvara den med något vidlyftigare ordande om hvad som för dem icke kunde vara något annat än en tydlig och sjelfklar sak. Under sådana förhållanden finner man det också helt naturligt, att en Anders Daniels- son och de med honom samverkande icke funno sig om- vände ens af några advokatoriska diktamina till höglofliga ridderskapets och adelns protokoll, huru kategoriska dessa än å andra sidan voro. Som bekant var det under sjelfva de vigtiga öfver- läggningarne om den nya regeringsformen, frågan om en jemnare fördelning af jordskatterna 1809 först väcktes inom bondeståndet för att sedermera fullföljas af enskilda för- slagsställare. Ridderskapet och adeln ansågo sig imellertid endast behöfva åberopa befintligheten af status quo, det enda argument, som för öfrigt står till att göra gällande, när det blir fråga om att försvara en gammal orättvisa. Samma argument får ju också ända in i vår tid allt jemnt för samma negativa .ändamål spela samma hufvudrol. Man ? Ti à åberopade sig sålunda på den “heligaste äganderätt“, och gjorde endast ett svagt försök att i allmänhet motivera ursprunget till dennas helgd derm ed, att de till upphörande i fråga satta friheterna, “långt ifrån att vara förvärfvade på ett för staten betungande sätt, ursprungligen tillkommit genom motsvarande skyldigheter och onera“. Men man glömde alldeles att tala om, huru dessa ursprungliga skyl- digheter och onera snart nog upphört att utgöras, men friheterna ändock genom kungligt godtycke fått utan vidare stå qvar. Af samma glömska led märkvärdigt nog äfven 1846 års kungl.. grundskattekomité, hvilken kom till alldeles samma resultat som ridderskapet och adeln 1809 på alldeles samma grunder. Helt visst hade det imellertid icke behöft vara ur vägen, om vid dessa båda tillfällen, eller åtminstone vid ett af dem, vederbörande sökt åstadkomma en något mera bindande motivering för-frälsefriheternas berättigande i vårt land. Icke nog med att man nu anför denna särskilda frihet såsom ett skäl för den oprivilegierade jordens lösning från alla grundskatter och särskilda pålagor till försvars- verket, utan sjelfva friheten och sättet för dess uppkomst ha nämligen ofta varit utsatta för en lika närgången som sakkunnig kritik. En bland de allra förste, som vi kunna påminna oss hafva sett föra denna fråga på' tal, är t. ex. ingen mindre än sjelfve författaren af 1809 års Regerings- form. I sin bekanta af handling “Försök att framställa sven- ska lagfarenhetens utbildning“ yttrar nämligen Hans Järta bl. a. på ett ställe (Vitterhets-, historié- och antiqvitetsaka- demiens handlingar, fjortonde bandet, sid. 255): “Ibland Sveriges konungar synes Magnus Ladulås hafva varit den förste, hvilken sökt skapa ett feodalsystem efter tyskt mön- ster. Men det fattades honom grundämnen dertill, nämligen ett underkufvadt folk, att godtyckligt beskatta, och ett er- öfradt land, att såsom krigsbyte utskifta åt sina tjenste- män“. — Som bekant fick detta imellertid icke hindra uppkomsten af ett frälse, till hvars förmån man sedan lika 28 godtyckligt ansett sig kunna pålägga den oprivilegierade jorden snart sagdt hur dryga skatter som helst, under det att det förgångna minnet af skyldigheter och onera, som länge sedan upphört att utgöras, samtidigt fick tjena till skydd för privilegiernas fortbestånd. Den åsigten, att Sveriges konungar i fordna tider långt öfverskridit sin befogenhet, då de togo sig Tör att godtyck- ligt pålägga jorden skatter och sedan lika godtyckligt befria vissa delar derifrån, har för öfrigt vid upprepade tillfällen med eftertryck framhållits af erkända auktoriteter. Sålunda visade ju redan för femtio år sedan vårt lands kanske lär- daste kameralist, sedermera professorn Pehr Erik Bergfalk i sin afhandling “Om svenska jordens beskattning“, att jord- skatten från början icke varit hvad man nu så ifrigt söker utgifva den för — en ränta, utan allt, igenom haft naturen af en sjelfåtagen bevillning. Sin uppfattning häi utinnan — och denna uppfattning har sedermera delats af en annan lika berömd och allt utom omstörtningslysten auktoritet, riks- arkivarien J. J. Nordström i dennes klassiska arbete “Bidrag till den svenska samhällsförfattningens historia“ —grundade Bergfalk på de urgamla svenska'•eganderättsförhållandena, sådana dessa teckna sig i våra landskapslagar. Med stöd af dessa lagar visar han bestämdt, att det ur den utbildade feodalismen utgångna begreppet om en konungen ursprung- ligen tillhörig, all landets jord omfattande eganderätt, hvar- ifrån undersåtarnes sedan härleddes, är för vår äldsta för- fattning alldeles främmande. Och han går ännu längre, då han om benämningarne ofrälse eller skattskyldig jord fäller den högst karaktäristiska anmärkningen: “Namn betyda stun- dom mycket, och denna benämning — -------------------bidrog utan tvifvel mycket till glömska af all skatts egentliga natur i Sverige och till stadgande af den föreställning, att jord- skatten var ett slags af konungen, såsom jordegare, upp- buren afrad“. Konungens, eller såsom det också stundom till omvex- ling heter: kronans ursprungliga eganderätt till jorden är fö.r öfrigt ett begrepp, som först under Gustaf I:s tid börjar göra sig gällande. Om giltigheten deraf kan man göra sig en föreställning, då man betänker, att det väsentligen grun- dats och försvarats medelst det der märkliga Helgeands- holmsbeslutet, om hvilket verlden sväfvade i fullkomlig okun- nighet, ända tills det tre århundraden efter dess förmenta tillkomst första gången åberopades af den äldre Messenius. Hur pass förtroende det lyckades tillvinna sig af dennes egen samtid visar en anteckning på ett af de allra äldsta exem- plaren deraf, som lyder: “medh lögn och allo inlagtt af en huffuudliugare a:o 1586 benempnd Paine Erichson til Rawa- nääs“. Sådana äro de urkimder, med hvilka man velat bevisa grundskatternas historiska och judiciela berättigande. Att jordskatterna icke heller från början varit till sin natur skilda från de af andra skatteobjekt utgående påla- gorna, visade äfven redan på sin tid Bergfalk. Han be- tecknar det nämligen uttryckligen såsom ett “misstag“ att i deras uppkomst skilja mellan olika slags skatter .eller tro skatterna till e*n början endast hafva ålegat jorden. Då, tillägger han härvid, all skatt i Sverige ursprungligen var bevillning, beräknades tvärt om säkert både kapital, per- sonlig arbetskraft och jord, efter sitt relativa och insedda värde, till skatts utgörande. Nu är det imellertid ingenting annat än ett återstäl- lande af denna urgamla jemnlikhet mellan de olika skatte- objekten, som yrkats från de oprivilegierade jordegarnes sida, ocli att detta icke skett utan anledning, tyckes tydligt nog framgå af det här anförda. Att det berättigade i dessa kraf stått klart för de mera klarsynte inom svenska riks- dagen, till och med redan långt innan det erkändes i 1873 års kompromiss, är äfven säkert. Thore Petré, som väl icke kan misstänkas för. någon afvoghet mot stadsmanna- näringarne och deras utöfvare, hade också redan vid 1850 års riksdag kommit till den öfvertygelsen, att “det är från beväringens fullständiga och ändamålsenliga reorganisation som rikets försvarsverk bör hämta sin egentliga styrka och 30 allmänna bevillningen är den enda regulator för ojemnhe- terna i svenska jordens skatter.“ Som kändt ansåg sig dock landtmannapartiet vid sin första uppkomst icke ens böra framställa så pass långt gående fordringar. Visserligen fans det en representant, hemmansegaren Carl Larsson från Elfsborgs län, som var nog djerf att i en motion sätta i fråga, det all jord måtte blifva befriad från alla skatter och onera af hvad namn de vara må, med undantag att lika med alla andra näringar, kapital m. m. utgöra bevillning; men han fick också den gången stå alldeles ensam. I öfrigt ansåg man sig icke kunna gå längre • än att begäl-a grundskatternas aflösning och den privilegierade jordens skattläggning, eller som ut- trycket vid ett tillfälle i en något förändrad form lyder från grefve Posse: den privilegierade jordens aflösning. Ett par år senare kunde emellertid Carl Anders Larsson, som sjelf framstält förslag i detta syfte, förutspå, att den tidpunkt en gång skulle komma, då riksdagen finge ångra sitt afslag på ÿ dessa yrkanden, och en af borgareståndets fordne stormän, Göteborgs-representanten A. W. Björck ansåg sig då också betecknande nog kunna instämma i denna spådom. De derpå följande årens händelser ha som bekant heller icke vederlagt den samma. Om landtmannapartiet sedermera år efter år ansett sig kunna höja sina fordringar, samtidigt med att det i kortsynt likgiltighet for fosterlandets försvar visat sig allt mindre offervilligt för detta och derigenom tills dato omöj- liggjort en tidsenlig försvarsorganisation för vårt land, så faller tydligen skulden härför lika mycket på dem, hvilka vid de i dessa frågor förda parlamentariska stridernas första . uppblossande lika kortsynt förnekade hvad som fans berät- * tigadt i partiets fordringar och derigenom omöjliggjorde hvarje dräglig öfverenskommelse. Vår riksdagshistoria allt ifrån den tiden talar också sedermera om ingenting annat än ständiga nödtvungna eftergifter från den ena sidan och ständigt ökade anspråk från den andra. Ar 1869 fann man. 31 sig redan föranlåten att bjuda indelningsverket “lindringar“t då begärdes dess “aflösning“. Två år senare, då regeringen varit nog oförsigtig att återtaga löftet om “lindringarne“, ifrågasatte pluraliteten inom riksdagens särskilda utskott 4 • indelningsverkets fullständiga upphäfvande; men detta vilkor, som naturligtvis antogs af majoriteten i andra kammaren, förkastades af denna majoritets motståndare inom båda kamrarne, och icke ens den utomordentliga åtgärden med en andra riksdags sammankallande längre fram under samma ‘år kunde då rädda försvarsfrågan från att falla: Efter ytterligare två är hade man som bekant 1873 sett sig å “intelligensens“ sida nödgad så långt i eftergifter, att äfven grundskatternas (“räntans“ och tiondens) afskaffande upptogs såsom ett vilkor i “kompromissen“. Sedan har på grund- valen af denna “kompromiss“ förts ett formligt och oaflåtligt köpslående om landets lifsfråga, ett betryggande försvar mot yttre våld, och om den väl knappast mindre vigtiga frågan v angående ett rättvisare skattesystem till undanrödjande af inhemsk väld. 1 denna strid har än den ena än den andra sidan trott sig för ögonblicket hafva öfvertaget, och glömske af äfven de färskaste erfarenheter hafva de resp, parterna ständigt vid dylika tillfällen låtit förleda sig att lemna ur räkningen hänsynen till det möjligen berättigade i motstån- darnes kraf. Så gjorde landtmannapartiet både 1877 och 1880, så “intelligensen“ 1878. Om det splittrade landtmanna- partiet vid detta års riksdag torde det icke ens vara skäl att tala. Sorgligt att säga utgör detta oresonliga trotsande på den egna maktfullkomligheten, vid hvarje tillfälle då en upp- görelse i godo möjligen eljest skulle kunnat komma till stånd, d den egentligen politiska innebörden i hela landtmannapartiets historia. Det skulle också hafva varit motståndarnes historia, derest dessa under hela den långa tiden lyckats att någonsin i sammanhållningen och initiativet komma längre än till de tomma fraserna. Landtmannapartiet har åtminstone att i detta afseende åberopa sig på sitt utförligt formulerade 32 “anbud“ af 1878. “Intelligensen“ har intet sådant att åbe- ropa, der den icke kan skjuta regeringen framför sig. I det fallet har den verkligen på sitt håll redligt gjort en sanning af grefve Pösses ord, att initiativet oförkränkt borde lemnas åt denna senare. Hela skilnaden ligger således deri, att landtmannapar- tiet under den snart tjuguåriga striden gent emot motstån- darnes abstrakta patriotism haft att ställa frani det berätti- gade krafvet på uråldriga orättvisors undanrödjande. “In- telligensen “har nöjt sig med att än gilla, än förkasta dessa kraf. “Kompromissen“ af 1873 var frukten af ett sådant gillande, ty kompromissen tillkom som bekant ingalunda genom blott landtmannapartiets tillskyndelse. Men sedan man väl förklarat sig villig att acceptera denna öfverens- kommelse, skyndade man sig att begagna det derigenom vunna andrummet till att låta utarbeta det mest erke- preussiska härordningsförslag, som någonsin varit framlagdt för en svensk riksdag. Och man stannade icke dervid. Man negligerade helt enkelt den ena sidan af “kompro- missen“, i det man utan vidare underlät att låta detta härordningsförslag åtföljas af något som helst förslag till grundskatternas eller de den oprivilegierade jorden i öfrigt åliggande särskilda bördornas afskrifvande. Men man var den gången mycket krigiskt stämd på aller högsta ort, och det hjelpte icke ens att sex af statsrådets ledamöter med då varande h. exc. justitiestatsministern i spetsen uttryckte sina farhågor gent emot detta ensidiga upphäfvande af den så nyligen ingångna öfverenskommelsen. Hvilka orimligheter landtmannapartiet än sedan må hafva låtit komma sig till .last, icke var detta åtminstone dess fel. Följderna af det egendomliga experimentet fram- trädde heller icke mindre bjerta derigenom, att h. m:t konungen precis två, dagar före detta förslags slutliga be- handling i kamrarne fann sig föranlåten att omkonstruera sin rådkammare i en afgjordt kompromissvänlig anda. Vis- serligen satt det svåra härordningsförslagets upphofsman, 33 statsrådet Weidenhielm qvar, men framför honom satt åter frih. De Geer och vid hans sida hrr Carlson, kompromiss- skrifvelsens kände författare, och Forssell, framtidsmannen, hvilken såsom politisk skriftställare afgjordt trädt inom skrankorna för samma anordning. Tydligtvis stod emellertid saken då icke längre att hjelpa för den gången, och man får heller icke förtänka riksdagen, att den under sådana förhållanden lät den falla i ett virrvarr af olika meningar. En synnerligen betecknande omständighet framträdde dock härvid med en klarhet, som bort mana landtmanna- partiet i gemen och dess ledande män i all synnerhet till den största inbördes aktgifvenhet för framtiden. I det par- tiets ledamöter här delade sig mellan ett halft dussin olika förslag, röjde det nämligen redan nu den oförmåga till slutlig sammanhållning och den brist på ett gemensamt bestämmande intresse, hvilka båda svagheter äfven seder- mera skulle hafva ett så menligt inflytande på utgången af partiets sträfvanden. Grefve Posses uppträdande vid detta tillfälle är högst märkligt att iakttaga. Han hade redan 1871 lemnat alla tankar på indelningsverkets bibehållande och redan då er- känt, att “de stora truppmassor, som vår tids taktik kräfver, icke annorlunda än genom tillämpning af grundsatsen om allmän värnpligt kunna af ett litet folk åstadkommas“. I samma riktning gick äfven den af landtmannapartiet och dess ledare så obetingadt omfattade kompromissen. I samma riktning gick också det bland de 13 särskilda ändringsför- slagen, hvilket grefve Posse vid ifrågavarande 1875 års riksdag omfattade. Och för detta förslag talade han med både värma och öfvertygelse. Man har stundom velat framställa saken så, som om han vid detta tillfälle skulle beklagat, att “alla partiband brustit“ och makten öfver landtmannapartiet i det afgörande ögonblicket glidit honom ur händerna. I sjelfva verket förhåller det sig dock så, att han i en nästan alldeles motsatt mening framhöll detta Ur dagens Krönika. III. 3—4. 3 34 såsom en följd af det djupt kända ansvaret, i det han näm- ligen bl. a. — och detta är det enda uttryck i hans tal, som i detta sammanhang kunnat afses — yttrade, att “vi alla känna frågans stora betydelse och skatta den så högt, att hvarje partigruppering inom kammaren faktiskt upphört.“ Och han tilläde längre fram på det mest lojala sätt: “denna fråga får icke falla och den skall gå framåt, och på oss hvilar bördan att vi måste göra något för att vinna detta, mål. Den ställning, riksdagen intager till denna fråga, be- tingas, efter min tanke, af innehållet uti 1873 års skrifvelse,. hvari riksdagen begärt försvarets ordnande med tillämpning af allmän värnpligt.“ Det förslag, hvilket vid detta tillfälle omfattades af så väl grefve Posse som ock af åtskillige andre bland landt- mannapartiets mest framstående män, hrr Key, Ola An- dersson, Sven Nilsson i Österslöf och hans namne i Efveröd m. fl., och hvilket först var framstäldt af hr Ola Jönsson i Kungshult, sammanföll också i militäriskt. afseende hufvud- sakligen med det förkastade k. förslaget. Det endast suplerar detta med att äfven påminna om tillvaron af det andra mo- mentet i den två år tidigare träffade öfverenskommelsen, det moment nämligen, som talade om grundskatternas och in- delningsverkets afskaffande, och hvilket alldeles lemnats ur räkningen. . Händelserna vid 1875 års riksdag hade visat, hvad en snar framtid äfven, i än vidsträcktare mån, skulle komma att bekräfta, att nämligen landtmannapartiet såsom helhet saknade de verkligt politiska förutsättningarne för en fastare sammanhållning i det slutliga afgörandets stund. Partiets- ledamöter hade, som ofvan nämnts, gått några hit och några dit och delat sig mellan icke mindre än sju af de tretton framstälda ändringsförslagen, så att resultatet blef en öfvervägande majoritet för det af hr Toll framlagda förslaget om ett stamsystem med härens aflöning “på tids- enligt sätt, sedan rustnings- och roteringsbesvären i sam- manhang med grundskatterna blifvit afskaffade“. Det har 35 många gånger antydts — och ganska troligt är äfven, att dessa antydningar icke varit ogrundade — antydts, att denna splittring inom landtmannapartiet vid 1875 års riks- dag skulle varit orsaken till att grefve Posse följande året mer än gerna antog det honom då gjorda erbjudandet af talmansplatsen i kammaren. Här behöfde han icke längre se sig utsatt för att midt under hetaste striden öfvergifvas af vare sig den ena eller andra tillfälliga utbrytningen af sitt parti, under det hans inflytande på ärendenas gång derför heller icke behöfde blifva mindre än förut, snarare tvärt om. I hvilken utsträckning han bakom riksdagskulis- serna gjort detta inflytande gällande, blir emellertid alltid svårt att närmare bestämma. Första gången “de stora frågorna“ härefter komma under kamrarnes ompröfning är vid 1877 års riksdag. För andra gången hade regeringen begått det felet att vilja för- söka tumma “kompromissen“. Frih. De Geer kunde naturligt- vis icke vara hågad att härutinnan gå lika ogeneradt till väga som upphofsmännen till 1875 års stora förslag. Det var nu också endast fråga om “partiela“ reformer och “försvarets gradvisa utveckling genom flere eller färre (?) skeden“, som det något sväfvande heter i statsrådet Weidenhielms anförande till statsrådsprotokollet. Emellertid ansåg man sig samtidigt böra hålla fast vid det gamla indelningsverket, ända till dess försvaret kunde stå fullfärdigt utbildadt på den allmänna värnpligtens grund, lika som man också i fråga om grund- skatternas afskaffande ville inskränka sig till att i början utlofva en afskrifning för en gång af 15 procent, under det man i fråga om den nya härordningen betonade såsom “maktpåliggande“, att det första utvecklingsskedet redan i och för sig innebure ett väsentligt ökande af våra strids- krafter. Stora anspråk å ena sidan, halfva .löften utan betryggande garantier för framtida fortsättning å den andra, sådant var hufvudsakliga innehållet af detta nya lösnings- förslag. Man kan då heller icke lägga landtmannapartiet allt för mycket till last, att det lät detta förslag dela sina 36 föregångares snöpliga öde. Regeringen hade sjelf uttryck- ligen accepterat kompromissen, och frih. De Geer, som 1877 åter var statsminister, hade ju sjelf till och med hjelpt till att både uppsätta och genomdrifva den, och ändock sökte man nu att de facto kringgå den. Detta måste naturligt nog väcka allt utom angenäma känslor hos landtmanna- partiet och ingifva dess ledande män den föreställningen, att den då varande regeringens famlande politik omöjligen kunde vara egnad att leda frågorna till deras en gång af- talade fullständiga lösning. Huru vida grefve Posse härvid på något mera direkt sätt använde sin maktställning såsom partiledare och talman till att påskynda regeringsförslagets fall, känna vi dock icke. Sjelf har han under försvars- debatten i första kammaren vid detta års riksdag högtid- ligen försäkrat, att detta icke varit förhållandet, och hans ord må väl i detta afseende få gälla vid sidan af hans motståndares. Emellertid må man icke förundra sig öfver om vid alla dessa omgångar så väl hos landtmannapartiet som hos grefve Posse personligen tanken på att sjelf taga ärendenas ledning om hand skulle börjat att allt mera göra sig gäl- lande. Hr Key hade under debatten försäkrat landtmanna- partiet vara villigt att ingå på en utsträckning till 90 dagar i det värnpligtiga manskapets öfningstid och sagt partiet till och med vara så ifrigt att få denna sak afgjord, att det gerna skulle underkasta sig obehaget af en urtima riksdag fram på hösten. Någon sådan kom dock icke till stånd, men i stället sammanträdde partiets förtroendemän som bekant under loppet af sommaren i hufvudstaden och utarbetade genomgående förslag till så väl försvars- som skattefrågornas lösning på grundvalen af 1873 års öfverens- kommelse. Grefve Posse deltog icke personligen i dessa förhandlingar, hvilka leddes af hrr Key och Mankell. Kom så 1878 års riksdag och med den äfven landt- mannapartiets med spänd väntan motsedda förslag. I po- litiskt afseende var denna riksdag kanske den märkligaste, 37 som dittills förekommit efter 1865. I vår svenska riksdags- historia får den sin betydelse genom de många märkliga uttalanden, som då med. en dittills aldrig hörd öppenhet från båda sidor fäldes om hela den nyare politiska ställ- ningen, och i landtmannapartiets historia står den särskildt utmärkt som den korta glansperiod, under hvilken partiet verkligen positivt bjöd till att använda sin maktställning för en lycklig lösning af landets allt för länge och till intet gagn debatterade stora lifsfrågor. Bekant är huru regeringen höll före, att “ytterligare meningsbrytningar syntes oundvikliga“, innan det stora må- let kunde vinnas, och att hon endast med stor tvekan såg ett försök härutinnan redan nu göras, och det dertill från riksdagens egen sida. Kanske skulle hon dock kunnat för- mås att låta denna sin tvekan fara, då hennes förste man ju vid de slutliga debatternas början endast förbehöll henne fria händer att sedermera handla efter sig företeende om- ständigheter. Men det tyckes verkligen, som om ett oblidt öde ständigt skulle hvila öfver dessa frågor och till men för hela vårt offentliga lif ständigt omöjliggöra deras lösning. Så begingo landtmannapartiet och dess förtroendemän nu också det felet att lemna en och annan lucka i sitt förslag, hvilka brister med stor begärlighet nyttjades af motstån- darne för att rifva ner hela förslaget och åter lägga afgö- randet välbehållet och oförkränkt i regeringens säkra händer. Särskildt var det ju frågan om stamtruppens bildande och det ej nog klart formulerade förslaget om suplementärlott- ningen, som härvid lemnade motståndarne till skattereformen en välkommen anledning att utan den ringaste eftergift mot- sätta sig hela den stora planén, hvilken kanske ändock hade förtjent ett något bättre öde. Under frågans behandling i kamrarne är det emellertid denna gång särskildt en omständighet man bör lägga märke till. Det är det sätt, hvarpå försvars- och skattefrågor- nas sammankoppling omtalas och kommenteras. Landt- mannapartiet, som i denna sammankoppling ända till den 38 allra senaste tiden sett enda möjligheten för att få skatte- reformen genomförd, höll naturligtvis fortfarande fast vid 1873 års kompromiss. Men lika som man förut under vän- tans långa tid hunnit samla mod till att sätta anspråken på grundskatternas afskrifvande i stället för den mindre for- dringsfulla anhållan om deras aflösning, så hade man också nu under en fåfäng väntan på det fulla genomförandet af 1873 års kompromiss kbmmit derhän, att man öppet satte skattefrågan i vigt och betydelse framför härordningsfrågan. Grefve Posse lät till och med vid riksdagens öppnande detta uppfattningssätt helt tydligt höras inför sjelfva tronen, och i friskt minne är ännu den uppståndelse, som deraf uppkom. Från den motsatta sidan tvekade man emellertid heller icke att afsvärja sig kompromissen och allt dess väsen, detta till och med så kraftigt, att det blef till en formlig exorcismus diaboli, som hr Treffenberg sedan skämtsamt kallade pro- cessen. Tydligt var då också, att man skulle få höra det gamla talet om huru som kompromissen nu vore ohjelpligen upp- rifven, än en gång förnyas, lika som det skett efter både 1875 och 1877. Egendomligt nog har det dock alltid händt sig så, att de, som vid alla dessa olika tillfällen förkunnat kompromissens död, sedan ett eller annat år efteråt gerna medgifvit dess fortfarande lifaktighet, blott för nöjet att ännu en gång få förkunna dess afsomnande. Så har det äfven sedermera visat sig, att kompromissen förmådde öfverlefva äfven den hårda stöt den fick vid 1878 års riksdag. Sedan försöken med “de partiela reformerna“ vid 1880 års riksdag ännu en gång visat sig ohållbara samt det nya riksdagsskickets skapare och kompromissens tillskyndare frih. De Geer till följd deraf funnit sig föranlåten att definitivt resignera, gjordes ju nämligen under grefve Posses egna auspicier det första fullt genomförda försöket med en till- lämpning af detta mycket omtalade fördrag, ett första försök, som enligt alla tecken att döma äfven blir det sista. Med grefve Posse trädde landtmannapartiet faktiskt till makten, och ingen skall kunna förneka, att lian ju icke också fullt lojalt bjöd till att realisera alla dess önskningar. Hans bekanta anförande till statsrådsprotokollet knappast sex veckor efter hans öfvertagande af statsministers-embetet är endast en ny följdriktig utveckling af kompromissens både anda och bokstaf, och de “parlamentariska“ komitéer han samtidigt nedsatte med kanske större hänsyn till partiets önskningar än utsigt till de vigtiga frågornas, och särskildt arméfrågans, allt igenom sakkunniga pröfning, visade ju, att han var färdig att i allt ställa sig partiets program till efterrättelse. Hvad det slutliga resultatet häraf blef vid innevarande års riksdag, är mer än väl bekant. Landtmannapartiet har allt sedan sin tillkomst fått uppbära många och hårda tillvitelser, äfven der det för vanliga ögon kunnat synas, som om det handlat med en viss grad af berättigande. Men icke ens partiets ifrigaste beundrare torde' nu mera, åtminstone om de vilja döma med något sken af opartiskhet, kunna säga annat, än att partiet handlade minst sagdt obetänksamt och. kortsynt, då det i år, nära att nå sina önskningars mål, spände bå- gen så högt, att den brast. Grefve Posses kabinett, vår första parlamentariska ministère, bildad af landtmannapartiets skapare och mång- årige ledare samt i sig upptagande för partiets stora grund- sats så obetingadt nitälskande män som de nye cheferne för finans- och ecklesiastikdepartementen, detta kabinett var ovilkorligen en stor triumf för den kammar-majoritet, som så länge varit hänvisad till att i trots af sitt flertal spela oppositionens rol. Man får också ursäkta den, om den, berusad af framgången, missbrukar den vunna makt- ställningen. Detta är under alla förhållanden ett stort fel, men ett fel, som också i de flesta fall straffar sig sjelft. Så gick det äfven här. Hade landtmannapartiet varit ett verk- ligen politiskt parti och icke blott en af någorlunda lik- artade ekonomiska intressen sammanhållen meningsflock, skulle det också vid detta års riksdag hafva handlat på 40 ett helt annat. Det skulle då först och främst hafva kom- mit ihåg, att intressena, hur pass berättigade de än i och för sig sjelfva kunna vara, dock icke äro nog för att vinna seger. Härtill fordras äfven något af grundsatser och kon- seqvens, hvarförutan all sammanhållning på längden blir otänkbar. Partiet borde då framför allt haft i minnet den vackra sanning, som låg i hr Keys en gång så tillitsfullt fälda yttrande: moderation är makt. Det borde vidare icke glömt sina löften från 1878 och t. ex. sökt att nedsätta, de 90 dagarnes öfningstid till endast 60, åtskilliga andra afprutningsförsök på regeringens och särskilda utskottets organisationsförslag icke att förtiga. Och för att styrka sig till denna svåra eftergift, om den nu skulle vara så svår, hade andra kammarens majoritet ju endast behöft påminna sig, huru den vid ett föregående tillfälle, då försvarsfrågan var före, jublade sitt oinskränkta instämmande, när en lika hängifven som oegennyttig målsman för partiets sträfvanden stolt försäkrade: vår heder är engagerad i denna sak! Det hade kanske nu kunnat vara på sin plats att inlösa den panten. Detta var partiet emellertid icke hågadt för. Det be- vingade talet om att följa sin förste man till dörren tog landtmannapartiet så alldeles efter orden, att det skyndade sig att göra helt om, så snart denne förste man väl hunnit öppna dörren i tydligt angifvén afsigt att innanför den- samma endast uträtta partiets egna ärenden. Med en stoi- cism, som från motståndarnes sida utsatte honom för myc- ket förlöjligande, tålde grefve Posse under sin treåriga em- betsförvaltning, att hans egen majoritet gång efter annan lemnade honom i sticket samt till och med i åtskilliga fall behandlade honom fullt ut lika oppositionell, som han sjelf i spetsen för samma majoritet förut behandlat andra för partiet fullkomligt främmande ministèrer. Anledningen till att han fördrog detta, kan ej hafva varit någon annan än den, att han hade blicken oaflåtligt fäst på det stora mål, till hvars uppnående han under så många år oförtrutet 41 sökt leda partiet och händelserna. Men när så landtmanna- partiet i sista stunden visade, att det för detta mål ville- göra ingenting, eller så godt som ingenting, då visade han också, att han aldrig tänkt sig till att blifva en lekdocka i partiets händer, och så trädde han stolt tillbaka utan allt vidare onödigt ordande. Och hvad har nu landtmannapartiet vunnit med denna sin opolitiska envishet att icke vilja stå vid sitt gamla an- bud, när det gälde att uppgöra det länge aftalade köpet? Mindre än intet! Det har redan sett flere af sina bäste män draga sig tillbaka från skådeplatsen, och de i höst företagna valen till första kammaren hafva äfven visat, att partiets förr ofta med framgång följda traditioner nu äfven på det hållet förlorazt all afgörande verkan. Och slutligen skall partiet äfven hädanefter se opinionen i landet allt mera vända sig mot detsamma, mera till och med än hvad hit- tills varit förhållandet. Försvarsfrågans vigt är dock i grunden icke blott ett tomt tal, fast Sveriges unga folk- representation nu i tjugo år onödigtvis talat om hvad Fin- lands ständer för icke så länge sedan bragte till fullt ord- nadt afgörande på mindre än halfva det antalet veckor. Herrar neutralitetsvänner må prata än så mycket, så torde ändock icke åtminstone vår totala maktlöshet kunna skydda oss undan att blifva indragna i händelsernas hvirf- vel, när en gång svårare europeiska förvecklingar komma att uppröra vår verldsdel. Här i landet borde man heller icke hafva glömt, att ännu icke en mansålder förflutit, efter det Sverige senast stod färdigt att fördragsenligt ingripa i ett bland de politiskt betydelsefullaste krig, som detta år- hundradet sett utkämpas. Till något dylikt kunna vi väl tänkas blifva tvingade ännu en gång, och då skola vi kanske till följd af gagnlösa partistrider få det uppbyggliga skåde- spelet att se vårt folk, oförmöget till sjelfförsvar, som en lekboll i andra makters händer. Det låter också mycket väl tänka sig, att den oprivi- legierade jordegareklassen under sådana förhållanden icke. 42 på mycket länge ännu får se sina önskningar om en skatte- utjemkning uppfylda. Visserligen anser man sig nu tills vidare sjelfbelåtet kunna tala om att nu skall skattereformen lättare kunna lösas utan påhänget af en besvärlig armé- organisation. Men man glömmer, att derm ed är också denna fråga satt tillbaka på samma ståndpunkt som före 1873. Tio års-arbete och slitningar hafva då förgäfves gått förbi, och lika som landtmannapartiet ständigt hållit fram skattefrågans lösning såsom ett vilkor för härorganisationen, så skall man nog också på den andra sidan veta att för- hindra skattereformen, derest icke med detsamma ett fullt tidsenligt försvar kan vinnas. Men ganska möjligt är också, att både det ena och det andra kommer att dröja. Åtskil- liga tecken tyckas också gifva vid handen, att man litet hvarstädes ute i landet hunnit tröttna på det ändlösa och onyttiga pratet och icke längre synnerligen intresserar sig för “de stora frågorna“., Dermed skall fältet också ligga öppet för alla dem, som i grunden ingenting alls vilja re- formera och hvilka blicka tillbaka på 1877 års partiela reformer endast såsom en förevändning för att slippa göra något och derför att de veta dessa partiela ändringar aldrig skola kunna vinna anklang hvarken på den ena sidan eller på den andra. ■ * Efter den oefterrättliga hållning landtmannapartiet i afgörandets stund låtit komma sig till last och den snöp- liga utgång de stora frågorna fått i riksdagen var det från grefve Posses sida ett fullt exakt steg, då han förklarade sig vilja lemna händelsernas ledning i andra händer och sjelf afträda från sin ansvarsfulla plats såsom konseljens chef. Det hade endast varit att önska, det grefve Posses kolleger, som han förmodligen väntade och förestälde sig, i afgörandets stund visat något större fasthet och beslut- samhet samt vidhållit den en gång ingifna samfälda afskeds- ansökan, till dess åtminstone en mera bestämd omkonstru- 43 ering af ministèren hunnit företagas. Man skulle då sluppit ifrån detta fast löjliga interims-tillstånd, under hvilket man ser hela grefve Posses kabinett, deri inbegripen den finans- minister, som kontrasignerade den kungl. propositionen om grundskatternas afskrifvande, sitta qvar under presidium af en man, som sjelf så väsentligt bidrog till att framkalla kabi- nettets afskedsansökan. Så har dock nu skett, och grefve Posse fick afgå ensam. Han gick ifrån makten lika lojalt, som han förut under tre år utöfvat den. Och om han misslyckades i sina sträf- vanden, var det icke derför, att han ej sjelf blifvit dem trogen, utan snarare derför att han hos sin omgifning för- utsatte en större politisk klokhet än hvad denna var mäktig •af. Grefve Posses frejdade företrädare nedskref en gång en maxim om den moderna styrelsekonsten, i hvilken han yttrade: för att styra i vår tid, måste man styra det all- männa tänkesättet, men för att styra detta, måste man känna det. Detta är en sanning, som grefve Posse kanske väl mycket förbisåg, då han stod utanför sin majoritet med uppgift att ändock leda densamma. Han har tydligen från första stunden sett sakerna endast i stort, sett skatte- reformen som en historisk konseqvens af det nya repre- sentationsskicket och hållit blicken oaflåtligt fäst på. det stora målet, som var denna reforms genomdrifvande. Under tiden trodde han förmodligen, att hela hans parti skulle fatta reformen efter samma måttstock som han sjelf, och ■förbisåg dervid, att intressena inom detta parti kunde blifva klokheten öfvermäktiga. När så emellertid skedde och den landtmannapartistiske konseljpresidenten samtidigt såg sig i ■afgörandets stund allt starkare ansatt af denna andra opi- nion, som bestämdt motsatte sig skatteafskrifningen och hvars styrka han måhända äfven väl mycket underskattat, då var det ej underligt om han fann sig föranlåten att med detsamma också gifva spelet förloradt. Detta gjorde han också som sagdt på ett synnerligen lojalt sätt. När han såg det uppgifna syftet med sitt öfver- 44 tagande af makten, hvilket var förverkligandet af 1878 års program, icke möjligt att uppnå i den ordning han tänkt sig, skyndade han också genast att lemna makten ifrån sig. Man har mycket talat om huruvida vi med det nya riksdagsskicket skulle anses äfven hafva fått ett s. k. par- lamentariskt styrelsesätt. Namnet gör nu i allmänhet ingen- ting till saken, men åtskilliga tecken synas dock antyda, att meningen en gång varit det vi verkligen skulle erhålla äfven sjelfva saken. Den nya riksdagsordningen var ju tillskuren efter rent parlamentariska mönster, hvarvid man särskildt har att lägga märke till sådana omständigheter som ko- nungens upplösningsrätt och rätten för statsrådets leda- möter att taga plats i riksdagens kamrar o. s. v. Vi hafva redan anfört ett yttrande af frih. De Geer i motiven till 1863 års representationsförslag, hvilket yttrande tyckes peka temligen nära på en underhus-parlamentarism, och redan vid kamrarnes första sammanträdande skyndade han ju också att undervisa dem om formerna för interpellationsrättens utöfvande, hvilket väl likaledes får anses häntyda på parla- mentariska tendenser. Också förvara ju riksdagsprotokollen från den tiden ett anmärkningsvärdt yttrande af en man, hvars stora auktoritet ingen af parlamentarismens nu va- rande motståndare väl då ännu skulle velat ens sätta i fråga. Under dechargedebatten vid 1867 års riksdag visade nämligen grefve Henning Hamilton, att den nya ordningen nödvändigtvis måste leda antingen till ett parlamentariskt styrelsesätt eller också till ett styrande parlament, i hvilket fall det förra naturligtvis alltid är att föredraga. Huru det nu än härmed sedermera må hafva gestaltat sig, är det dock visst, att grefve Posses afträdande från makten omedelbart efter de stora frågornas fall var ett fullkomligt parlamentariskt steg. Han var den förste mi- nister i vårt land, som trädt till styret med ett fullt formu- leradt och öppet tillkännagifvet program och sökande sitt stöd i en för handen varande majoritet; genom att afträda i samma stund de stora frågorna, för hvilkas lösning han 45 åtagit sig det ansvarsfulla uppdraget, visade sig omöjliga att lösa på grundvalen af då rådande förhållanden, har han äfven gifvit kommande ministrar ett föredöme, hvilket de kunde hafva godt af att följa. Skada endast, att detta sy- stem så ohjelpligen ridikyliserades af